PPC systémy v ČR

V České republice jsou pro účely PPC reklam na výběr čtyři systémy – AdWords od Google, Sklik od Seznamu, Facebook Ads a slovenský Etarget. Poslední zmíněný byl prvním systémem kontextových reklam, který se na českém trhu objevil.

AdWords

Kontextové PPC reklamy nabízí nástroj od společnosti Google, AdWords. Google tyto reklamy nabízí nejen na partnerských webech, ale také v samotném vyhledávání. Pro vytvoření PPC reklamy je nutné si vytvořit účet. Před vytvořením reklamy je podstatné určit si vhodná klíčová slova, pro tyto účely Google nabízí jednoduchý nástroj Google Keyword Tool. Samotný postup při vytváření reklamy je velmi jednoduchý. Inzerent si zvolí název kampaně, určí danou lokalitu, jazyk, sítě a rozpočet pro budoucí reklamu. Tyto informace jsou viditelné pouze jemu a slouží pro administrativní účely. V následujícím kroku již vytváří konkrétní reklamu. Vyplní zde nadpis, dva popisné řádky, viditelnou adresu URL a cílenou adresu URL. Po zadání těchto údajů Google nabídne vhodná klíčová slova, na základě kterých se bude reklama zobrazovat. Po vložení klíčových slov provede Google odhad provozu pro vyhledávání a přikročí k poslednímu kroku, a to fakturaci za kampaň.

Sklik

Původně českým PPC systémem je Sklik od Seznamu, který vznikl v roce 2006, tedy s relativním zpožděním oproti slovenskému Etargetu. Reklamy Skliku se zobrazují jak ve vyhledávači Seznam.cz, tak na stránkách jeho partnerů (např. Zbozi.cz, Firmy.cz, Novinky.cz, Stream.cz, Super.cz, …). Jelikož se jedná o ryze český systém, je investice do PPC reklam rovněž příspěvkem do české ekonomiky. Pro vytvoření kampaně je opět nutné se přihlásit. Postup je pak podobný jako u Google AdWords. Zahrnuje tři hlavní kroky – označení a nastavení cen, vytvoření inzerátu či banneru a zadání klíčových slov. Před zadáním klíčových slov Sklik, stejně jako AdWords, navrhuje vhodná klíčová slova, která může inzerent použít.

Etarget

Společnost Etarget se na českém trhu objevila v září 2002. Nabízí kromě PPC reklam také RTB reklamy (real time bidding, neboli prodej bannerové reklamy v aukci), správu kampaní v systému Etarget, realizaci kampaní na sociální síti Facebook, retargetingové kampaně, provozování reklam v mobilních zařízeních, atd. K jejím významným partnerským stránkám, které zobrazují kontextové reklamy Etarget, patří např. idnes.cz, ihned.cz, lidovky.cz, facebook.com, ordinace.cz, mp3ky.net, csfd.cz a další.  Její služby lze využít též na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku, Srbsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. Na jejích stránkách lze zjistit, jaké jsou statistiky PPC reklam, kolik reklam v jejich systému běží, jaká je klikanost pozicí Etarget odkazů.

Facebook Business

Posledním systémem poskytujícím PPC reklamy je Facebook Business. Jedná se o nejmladší PPC systém, avšak velmi podstatný. Ve světě má Facebook okolo 1,8 miliardy uživatelů, v České republice je to odhadem 4,5 milionu uživatelů (k roku 2016). Je to jeden z nejnavštěvovanějších webů na světě. Proto je využití PPC reklam na této sociální síti velmi vhodné a výnosné. Na rozdíl od Skliku a AdWords umožňuje velmi přesně zacílit na uživatele. Nabízené reklamy poskytují možnost oslovit přesně ty uživatele, o které inzerent usiluje, na základě různých parametrů jako jsou lokalita, demografické údaje, zájmy a mnoho dalších. Po vytvoření a spuštění reklamy zasílá Facebook podrobné aktuální informace a statistiky o průběhu reklam a návrhy na vylepšení.

Další díl