Analýza klíčových slov
Při rozhodování o klíčových slovech pro vyhledávání je důležité brát v potaz více věcí než jen název propagované firmy či typ nabízeného produktu. Kromě zaměření firmy je dobré zamyslet se nad regionálními specifikacemi či nad tím, jak uvažuje uživatel.
Analýza klíčových slov je zpravidla jednou z prvních fází SEO. Její součástí je i zjištění hledanosti klíčových slov. Je dobré rozlišovat mezi zjišťováním vyhledávání na Seznamu a na Googlu. Na Seznamu je při vyhledávání určitého slova v dolní části stránky odkaz na Statistiku hledanosti. Zde se zobrazují grafy rozšířené a přesné shody a tabulka nejhledanějších dotazů obsahujících dané slovo. Podrobnější statistiku lze nalézt i například v systému Sklik. Seznam zobrazuje tyto hodnoty za den a za týden. Dané statistiky je nutné brát s rezervou, jelikož například pokud je denní hledanost menší než 100, pak se vyhodnocené údaje nezobrazí.
Co se týče hledanosti v Google, je daným nástrojem AdWords. Oproti Seznamu však neslouží primárně k vyhledávání klíčových slov, ale poskytuje návrhy klíčových slov pro zlepšení PPC kampaně. Po vyhledání příslušného slova či webové stránky se zobrazí tabulka s údaji o vyhledávacích dotazech, ale také s návrhy klíčových slov. Pro zjištění statistiky vyhledávaní je potřeba rozkliknout požadované slovo. Nástroj Statistiky vyhledávaní Google pak ukáže graf s údaji o vyhledávání za poslední rok. Tyto údaje je opět nutné brát s určitou rezervou, jelikož data jsou vypočtena jako průměr z hledanosti za uplynulý rok. Google zobrazuje hledanost za měsíc a na rozdíl od Seznamu nabízí tři základní typy shody – přesnou, rozšířenou a volnou.
Přesná, volná, frázová shoda?
Přesná shoda nám říká, kolikrát je dané slovo vyhledáno v přesné podobě.
Rozšířená shoda nám podává informaci o četnosti hledaných spojení, která obsahují dané slovo. V tomto kontextu je možné zaznamenat i pojem Long tail neboli dlouhý ocas.
Volná shoda je taková, která je přiřazena všem klíčovým slovům a zobrazuje relevantní varianty klíčových slov.